top of page

כשהתינוק הופך ל"בן אדם קטן"

עיצוב חדר  לפעוט 3-6

פורסם לראשונה במגזין עיצוב עיצוב חדרי ילדים 2003 

השלב שבו הילד עובר ממיטת תינוק למיטת "גדולים" היא נקודה נהדרת לבצע שינוי בחדר הילדים. חלל החדר הוא קנבס נקי לחגיגה עיצובית ואולי פנטזיות ילדות של ההורים

עמוד ראשי  >  מאמרים >  חדרי ילדים

שם המשחק בעיצוב חדר ילדים הוא גמישות, מחשבה
לטווח ארוך ויצירתיות. שלושת האלמנטים הללו ילוו כתבה
זו בהתייחסות לחדר הילדים. בקניית חדר לפעוט בן 3
מתייחסים לגילאי טרום בית הספר, כאשר גם בטווח צר
זה של גילאים, חלים שינויים רבים בהתפתחות הילד.
ילדים מרגישים נינוחים וישתמשו יותר בחדר אשר ישקף
את אישיותם או תחומי העניין שלהם, כגון: ילד שמתעניין
בדרקונים, ילדה שאוהבת פיות, ילד/ילדה שמתעניינים
בספורט וכו'.
צריך לזכור שאין חדר ילדים אחיד וכל חדר שונה, באותה
מידה שאין חדרי מגורים (סלון), זהים אצל מבוגרים. הימנעו
מליצור חדר שבלוני ללא אפיונים מיוחדים אשר ימחוק
את אישיותו של הילד, גם אם הוא פוטוגני בחנות או
בתמונה. יש לזכור שילדיכם צריכים לחיות בחדר.
מינו של הפעוט אינו מהווה אמת מידה מרכזית - חדר
של בת לא חייב להיות ורוד או של בן כחול. ישנם כיום
אלפי צבעים וגוונים כך שניתן לשלב בגוונים שונים של
אותו צבע בסיס. חשוב להעז ולא לפחד - אם צביעת קיר
לא נראית לכם - תמיד ניתן לצבוע שוב. טיפ: אם אתם
מתלבטים בין מספר צבעים - קנו קופסא קטנה של
הצבעים השונים וציבעו ריבוע מכל צבע, המתינו עם
התוצאה מספר ימים וראו מה מתאים לכם ביותר ומה

התכנון צריך להיות במספר שלבים:
הכנת פרוגרמה:
לפני שאתם מתחילים לעצב את החדר רצוי להכין מה
שנקרא בשפה המקצועית "פרוגרמה רשמית" אשר כוללת
נתונים הבודקים את הצרכים המיוחדים למשפחה שלכם
בכלל, ולילדיכם בפרט, על מנת שתוכלו לשלב את הדברים
המתאימים בחדר ולהימנע מלהכניס אלמנטים לא רצויים.
הרשימה צריכה לכלול תשובות לשאלות בנושאים הבאים:
צרכי הילד ואופיו, אהבותיו והעדפותיו למשחקים מסוימים
או פעילויות תחביבים, דרישות הורים: רמת הסדר הנדרשת
מהחדר, סוג הפעילויות המותרות בחדר, האם החדר
ישמש גם לצפייה בטלוויזיה, מספר אחים בבית, תקציב
וכל העדפה אחרת של ההורים, אילוצי החלל הנתון כגון:
מיקום חלונות, דלתות, גודל חדר, נקודות חשמל ומאור,
אילו מכשירים חשמליים צריכים להיות בחדר, צבעים
עדיפים וכדומה. הוסיפו לרשימה שאלות נוספת שעולות
בדעתכם ועשויות לעזור. רצוי לרשום את כל הנתונים
שאתם אוספים על מנת שבשלבי העיצוב המאוחרים
תוכלו להימנע מגלישה לדברים מיותרים.
משתלב לשביעות רצונכם.

זכרו את קנה המידה של הילד ותנו לו תחושה שהוא
שולט בסביבה. הילדים צריכים להיות מסוגלים להגיע
לצעצועים, להוציא ספר מהספרייה ולשבת נוח על הכיסאות.
אולי כדאי לדאוג לדרגש כדי לאפשר לילד להגיע.
חשיבות תכנון כזה היא העצמאות של הילדים ופחות
"נדנודים" שלהם ובקשות עזרה מכם, כמו גם הקטנת
הסיכון שהילד יטפס על רהיטים כדי להשיג את מבוקשו,
אם אתם לא בסביבה. בחדר כזה הילד ירצה לבלות זמן
רב יותר ויוכל לשהות בו ללא דאגת יתר מכם.
לתכנון המוקדם של חדר הילדים נודעת חשיבות רבה
מפני שברוב המקרים מדובר בחדר עם מספר פונקציות


רוצים להגשים חלום ילדות?
רוצים להגשים חלום ילדות? רשמו לעצמכם לפרטי פרטים
את תיאור חדר הילדים הרצוי לכם, כמו שראיתם וחלמתם
בילדותכם או כמו שהילד רוצה, כולל צבעים, אביזרים,
אלמנטים מיוחדים, תמונות וכו'.
 

הילד ועולמו
מכיוון שחדר הילדים אמור להיות מרכז הפעילות של
הילד, הקצו מקום לפעילויות הרבות המתרחשות בחלל
מגורים זה כגון: משחק, יצירה, לימוד, טלוויזיה, האזנה
למוסיקה וקבלת אורחים, אם יש לילד תחביב הדורש
 

מקום מיוחד הקצו לו שטח מיוחד לכך בכדי לשמור תחביב זה בגבולות החדר ללא צורך בגלישה לחלקים אחרים של הבית וצורך תמידי בנקיון וסדר בתום הפעילות. באם קיים בבית חדר משחקים, ניתן להעביר חלק מהפעילויות לשם, אם לא קיים כזה, נסו לראות באילו אזורים ניתן לעשות שימוש כפול,
לדוגמא, שולחן שישמש לציור, הרכבה, וקריאה; מיטה היכולה לשמש כפינת צפייה בטלוויזיה או הקשבה למוסיקה וכדומה.


פתרונות יצירתיים
בדיקת ציוד/ריהוט קיים - אין צורך הכרחי בהשלכת הריהוט הישן ואף ייתכן
שפריטי ריהוט מסויימים בבית, עם קצת מחשבה ויוזמה, יוכלו להוות בסיס
מושלם לחדר החדש, כגון: החלפת ידיות לארון שקיים בבית לידיות שצבען
תואם לצבע החדש בחדר, או, צביעת שידת הטיפולים בהתאם.
בחירת רהיטים: חשוב לתת את הדעת לפריטים אותם רוצים לרכוש ולא
להיסחף אחר שפע הרהיטים המוצעים בחניות. זיכרו כי על מנת למנוע
הוצאות מיותרות בעתיד, חשוב לבצע רכישה של רהיטים שיהלמו, לאורך
זמן, את צרכיו המשתנים של ילדכם. רכשו את הרהיטים אחרי שכבר תכננתם את החדר ואתם יודעים מה אתם צריכים (מעין רשימת קניות). 

מה בין מציאות לדמיון?
אם בחרתם בסוג מסויים של דקורציה או בסגנון ספציפי, אין פירושו שמעכשיו
יש להפוך את החדר למעמקי הים או לטירה מימי הביניים עבור הדרקונים.
"מהפך" כזה ייצור עומס וטוטליות שימאיסו את החדר על הילד במהרה, בין
היתר, מפני שלא ייוותר לו מקום להפעלת הדמיון בתוך החדר. די אם נשתמש
באלמנטים מתוך הנושא, כגון, ציור קיר, תמונה של נוף עם הר שיש בו מערה
או טירה מצוירת. אם אתם מתעקשים אפשר גם לשקול לשלב כלי מיטה
עם אבירים ודרקונים או כיסוי מיטה שדגלי שריון של אבירים מתנוססים
מעליו. אפשר גם להשתמש בגוף תאורה בצורת דרקון ובהקצאת שטח להציג
את טירת המשחק של הילד. בדרך זו יוכל הילד לנצל את חדרו באופן הטוב
ביותר, אגב פיתוח דמיונו
סיבה לא פחות חשובה לא להשקיע יתר על המידה בנושא מסויים, היא איבוד
העניין של הילד בנושא שאהוב עליו, השפעות הסביבה על מוחו הצעיר של
הילד משנות את טעמו מעת לעת, ועל כן, אם הקמתם לו ממלכה שגילמה
בתוכה את כל גיבורים ואהוביו, אתם עשויים למצוא את עצמכם, עם התרחשות
סצנריו כזה, במצב שבו תאלצו להחליף את כל מרכיבי החדר לטובת הנושא
הבא שמעסיק את הילד. רק בשלב מאוחר ובוגר יותר נוכל ליהנות מתקופה

של "יציבות" בנושאי העניין של הילד כגון: ספורט מסויים, תחום מדעי כמו
אסטרונומיה, בעלי חיים וכו'. בשלב זה בחיי הילד ניתן לשלב מרכיבים קבועים
יותר מבלי "להסתכן" באיבוד הענין תוך זמן קצר. מעבר לכך, מרכיבים קבועים
יותר בתקופת "יציבות" זו בנושאי העניין של הילד, עשויים לדרבנו ולהמריצו
לפתח את מושא עניינו.


Take it easy:
דרך נוספת שעשויה להקל על תהליך העיצוב הנושאי, היא לפנות לכוון שילוב
החומרים המגיע מותאם מראש בסדרות הכוללות טפטים, בורדרים, בדי ריפוד
ווילונות, אותם ניתן למצוא בעיקר בחנויות המתמחות ביבוא וילונות וטפטים
(בעבר נקראו חניות דקורציה). ניתן גם לקחת חלק מהמרכיבים ולשלבם
בחדר.

מיטה

בשוק מיטות רבות ומגוונות המיוצרות מחומרים שונים. את החומר ממנו
עשויה מסגרת המיטה תבחר לפי העדפתכם הפרטית וסגנון העיצוב שתרצו
לחדר. החשוב הוא לבדוק את איכות המיטה, המזרן ובדי הריפוד, בטיחות
החומרים (כגון חסינות מאש) וחדות הזויות בפינות. יש לתת את הדעת
לנושא ארגז כלי המיטה - צריך לבדוק אם ילד צעיר יכול לפתוח את הארגז.
כמו כן, אם מדובר בארגז מתרומם - לדאוג למנגנוני בטיחות על מנת למנוע
את נפילת הארגז על הילד השולף את השמיכה.


בשוק סוגים רבים ושונים של מיטות ולא רק מיטות הנוער המוכרות. ישנן
מיטות מודרניות בעיצובן ואחרות עם השפעה של חדרים של פעם, דו
קומתיות, רגילות או יחידות משולבות, מוגבהות, מעוצבות לפי נושא וכו'.
צריך לזכור שמיטה בחדר היא אלמנט גדול שתופס מקום רב מבחינת שטחו
ונוכחותו, ומכאן שסגנונו ועיצובו ישפיע על עיצוב החדר כולו.
כאשר מעצבים חדר נושאי והולכים על עיצוב טוטלי בו כל מרכיב בחדר
משקף את הנושא, כדאי לחשוב על דרכים כיצד בעתיד כאשר הילד "יגדל"
מהנושא, תוכלו בקלות יחסית להתאים את החדר לטעמו החדש. לדוגמא
במקרה בו נושא החדר הוא מכוניות או דולפינים, ואתם או הילד רוצים מיטה
בצורת מכונית, ניתן ליצור מעטפת חיצונית בצורה הרצויה, להלביש אותה
על בסיס מיטה סטנדרטית, והנה לכם פתרון. אם המיטה צמודה לקיר או
שניים, תוכלו לעצב רק את הדפנות הנותרות ואולי לצייר על הקיר הצמוד
למיטה, כחלק מהעיצוב של המיטה, כך שבעתיד תמיד ניתן לחזור למקור.
סוג מיטות נוסף הפופולרי למדי, הוא המיטות הדו קומתיות. בדרך כלל מומלץ
חדרי ילדים
 

שילד מתחת לגיל 6 לא יישן במיטה עליונה, אך ההחלטה והיכרות הילד שלכם,
היא שתקבע סופית (זכרו לא להיכנע ללחצים של הילד).
במצב שבו הילד משתמש במיטה התחתונה אפשר להשתמש בחלק העליון
לאחסון.
כאשר קונים מיטת קומתיים חשוב לבדוק מספר דברים: האם במקרה הצורך
ניתן לפרק וליצור שתי מיטות נפרדות; אם ניתן מאוחר יותר, כאשר הילד
יעבור למיטה העליונה, להוציא את התחתונה וליצור פינת למידה/יצירה; האם
ניתן להעמיד את המיטות בניצב אחת לשניה, בגבהים שונים; האם יש מרכיבים
נוספים למערכת כגון ארון או פינת למידה לחלל התחתון.
מספר חברות מייצרות מערכות מודולריות בתנועה על גלגלים לניצול טוב של
החדר. אלה הן מערכות מובנות, שבנויות ממספר אלמנטים שונים, הניתנים
לשילוב תוך התאמה לצרכים שלכם.
ילדים אוהבים לארח חברים לשנת לילה כבר בגיל הגן. כדאי להיות ערוכים
לכך ולחשוב על מקום לאורחים. אפשר להשאיר מקום למיטה מתקפלת או
כורסא ההופכת למיטה, פתרונות אחרים אפשריים גם כן, כגון: מזרנים
מתנפחים, מזרן המועבר מחדר אחר, או שינה בשקי שנה באווירת קמפינג.

אחסון
סוגיה חשובה בחדר ילדים היינה האחסון. בעוד אנו המבוגרים
נוטים לשמור חפצים שאינם בשימוש, במעמקי הארון
ובמקומות אחרים בחדר, כאשר מגיעים לחדר הילדים,
חשוב שהפרטים של הפעוט יהיו מסודרים וגלויים לעין.
כמאמר הפתגם "רחוק מהעין רחוק מהלב'. כל דבר
שיוסתר מעין הילד לא יבוא לידי שימוש, כך שחשוב
שהמשחקים, הצעצועים ושאר הפריטים יהיו מסודרים במדפים פתוחים או
בתוך קופסאות/ סלסילות. שימוש בצבעים שונים של הקופסאות /סלסילות
לפי נושאים יכול לעזור לילד למצוא את הדברים בחדרו, למשל: לגו בקופסא
אדומה, בובות בסלסלה לבנה וכן הלאה. כאשר שומרים על השיטה היא
יכולה להיות מיושמת גם למשחקי קופסא, כדי להקל על התמצאות הילד,
למשל, סידור לפי נושאים, פזל בנפרד ממשחקי לוטו או מקלפים וכו'.
כיום ניתן למצוא קופסאות אחסון עם מקום לכיתוב חיצוני, מה שיכול לעזור
בשמירה על הסדר, וללמד את הילד את הקשר בין מילה לעצם שהיא מייצגת.
אפשר להתייחס לאחסון במכלים במספר גישות: אחת - כל מכלי האחסון
בחדר מאותו סוג רק בצבעים שונים; שיטה אחרת - מכלי אחסון מסוגים
שונים שישתלבו בהתאמה לנושא, למשל, נחמד יהיה לאסוף דובונים וחיות
פרווה לסלסלה עם ידית תואמת, וקוביות לבנייה מעץ - לארגז מאותו חומר.
חשוב לא לשכוח אחסון ל"שמונצס" שאינם נכללים באף קטגוריה. כדאי גם
לחשוב על קופסאות ל"אוצרות" - חפצים מיוחדים וחביבים במיוחד.
 

 

ארון
בבחירת ארון לחדר ילדים רצוי להקפיד על ארון שניתן לבצע בו שינויים
והתאמה עצמית של המדפים והתליה, באופן מה שנוכל לשנותו על פי גיל
המשתמש וצרכיו המיוחדים, ללא קושי רב. רצוי לשקול שילוב מגירות ואלמנט
פתוח שימלאו תפקידים שונים במהלך השימוש ויגדילו את יעילותו,
בגיל צעיר, רצוי שמוט תליית הבגדים יהיה מותקן נמוך, כך שהילד יוכל
לקחת את הרצוי לו בעצמו (נותן לילד תחושה של שליטה בחייו ומשפר את
ה"אני" שלו), כך גם לגבי מדפי הבגדים האחרים.
באשר למגירות - חלקן ישמשו תחילה לאחסון כללי, כגון חומרי ציור ואביזרים
קטנים אחרים (לא רק בגדים). האלמנט הפתוח בארון יוכל לשמש למספר
פונקציות: מקום לספרים, תצוגה אפשרית של "יצירות האומנות" שיגיעו
מהגן, אוסף אהוב ובעתיד אולי טלוויזיה או מערכת שמע.
אם תקפידו על תכנון וניצול נכון, לא תצטרכו להחליף או לשנות יתר על
המידה את מרכיבי החדר העיקריים (קרי מיטה, ארון וכו') והחדר יגדל עם
הילד.
חישבו על שימוש כפול לפריטי ריהוט, נניח, ספסל ישיבה ליד שולחן יכול
לשמש כארגז אחסון (אולי חומרי יצירה דפים, צבעים וכו'); ארגזים פתוחים
על גלגלים, ואולי מחוברים זה לזה, יכולים לשמש ככלי תחבורתי ומשחק
במשך היום, ובסוף היום ישמשו לאחסון משחקים, כדורים ובובות. את הארגזים
ניתן לקשט כך שיראו כמו רכבת או משאית, וכאשר יסיימו את תפקידם •
ניתן לצבוע ולהשתמש שוב.
.
מדפים פתוחים לסוגיהם מהווים מרכיב חשוב בחדר, ויתרון השימוש בהם
הוא יכולתם לגדול עם החדר, והאפשרות לשנות בקלות יחסית את מיקומם
בחלל החדר, כמו גם את ייעודם.
מגירות נמוכות על גלגלים מתחת למיטה מהוות פתרון נוסף לניצול מקום.
קובית מגירות ו/או מדפים על גלגלים יוכלו לשמש למספר צרכים כמדף ליד
מיטה, מתחת לשולחן וכד'.

שולחן בחדר ילדים
חלק משטחי הפעילות בחדר ילדים הם שולחן וכיסאות המותאמים למידות
הילד.בפינה זו חשוב שהילד יוכל להשתמש לציור ויצירה, הרכבת פזלים ומודלים אחרים וכמובן למסיבה תה עם החבר'ה,

כאשר בוחרים שולחן הוא צריך להיות מותאם למידות הילד, כך שהמשטח
העליון יהיה בגובה המרפקים של ילד ישוב על כיסא, כאשר רגליו מונחות
על הרצפה.
דרך טובה ולא יקרה (בטווח הארוך) היינה משטח עבודה אשר ניתן להגביהן
עם צמיחתו של הילד.

תאורה
תאורה בחדר ילדים מורכבת ממספר רמות תאורה, וצריכה לחבר בין האזורים
השונים של החדר. חשוב שלחדר הילדים תהיה תאורת יום טובה אך בוון
מגבלות שונות לא תמיד הדבר אפשרי, וברבים מחדרי הילדים נאלצים להוסיף
תאורה מלאכותית. אפיון נוסף לתאורת חדרי ילדים הינו השימוש במנורות
רבות עוצמה לתאורה מרכזית היוצר בוהק ואינטנסיביות בתאורה. לדון זו
יש אומנם יתרון של יצירת תחושת בטחון ומוכרות של הילד את חדת, אבל
תחת עוצמות אור אלו, לא ניתן להירגע והן יוצרות פעלתנות, נמרצות וחוסר
שקט, כדי לאפשר שהיה ארוכה יותר של הילד בחדר, רצוי שתהיה תאורה
המורכבת ממספר רמות שונות של תאורה, לתפקודים שונים, המאפשרים
התאמה, ויצירת אווירה נוחה יותר לרמות פעילות שונות בחדר.


רמה ראשונה ומרכזית - בדרך כלל תאורת תיקרה היא התאורה המרכזית
של החדר, האמורה למלא את כל החדר באור בפזור שווה. פיזור שווה ניתן
לקבל באמצעות שימוש בשתי אופציות מרכזיות: מנורה הפונה כלפי מטה
(DOWN LIGHT) ומפזרת את האור, או, אופציה שניה - מנורה כלפי מעלה
(UPPER LIGHT). הפיזור של האור לא ישיר, שווה יותר, רך ולא בוהק.
בכל מקרה מומלץ להשתמש בדימר כדי לאפשר כוונון של רמות האור בחדר,
וכדאי לקחת בחשבון שגוף התאורה המרכזי בחדר יהיה בהיר וייתן למקסימום
אור לעבור (ברמות האור השונות).
ישנה אפשרות נוספת הכוללת בתוכה את רוב רמות האור הנחוצות לחדר

והיא פסי תאורה שאליהם ניתן לחבר סוגי אלמנטים שונים, מגוונים, לתפקודים
שונים. לרוב משתמשים בסוג זה של תאורה לחללים הצבורים בבית, אך
זה יכול להתאים, לא פחות, לחדר הילדים. רמת ביניים של תאורה המאפשרת
השלמה, הן לתאורה מרכזית והן לתאורה תפקודית, לפי הצורך, הן מנורות
הקיר שגובהן כ 50 ס"מ מתחת לתקרה, ניתן למצוא גופי תאורה בשלל
עיצובים לסוג זה של מקור אור שיכולים להתאים לחדרים עם סגנון ייחודי.
רמה שנייה של תאורה הנה התאורה התפקודית, תאורה זו נותנת רמות אור
שונות ומתאימות לפעילויות כגון: מנורת לילה בקרבת המיטה, מנורת קריאה
מנורה לשולחן עבודה וכדומה.
חשיבות תאורה ניכרת בפעיליות שקטות ובהורדת רמת הפעלתנות של הילד,
כמו גם העלמת צללים שנוצרים מגוף הילד על המשטח שלפניו.
רמה שלישית הנה תאורה דקורטיבית. זוהי תאורה שמטרתה הדגשת אלמנט
ייחודי בחדר כגון קיר גלריה של עבודת הילד, תאורת פנים לספריה או מדפי
תצוגה, ציור קיר וכדומה.
גופי תאורה
כיום ישנו מבחר גדול מאוד של גופי תאורה מכל הסוגים בחנויות המתמחות

בתאורה וניתן להתאים מהם לכל חדר. בחלק מהחנויות ניתן לבקש ליצור
מנורות ייחודיות על בסיס אלמנטים מיוחדים מתוך מרכיבי העיצוב של החדר.
המלצה: לבוא לחנות התאורה עם תוכנית העיצוב של החדר ונקודות המאור
לבקש להתייעץ ולקבל הסברים לפני רכישה.

בטיחות בחדר הילדים
כדי שה"איינשטיין" הקטן שלכם יתבגר ויצמח ללא צלקות, חובה לתת את
הדעת על הדברים הבאים:

במעבר ממיטת תינוק למיטת נוער - חובה לדאוג למעקה בטיחות בכל צד שאיננו מוצמד לקיר.

קומה עליונה במיטה דו קומתית מיועדת לילדים מגיל 6 ומעלה. מיטה מוגבהת
(לא עולה על 1.2 מ') עם מעקה בטיחות ואפשרות ירידה /עליה נוח ובטוח
יכולה להתאים בגיל צעיר יותר.


חשמל - יש להימנע משימוש בחוטים מאריכים לחשמל. יש להקפיד על כיסוי
שקעים שלא בשימוש במכסה בטיחות. יש לשים לב שמעבר חוטי חשמל
לא ייקרה בדרכו של הילד באופן מה שיוכל למשוך, לנסות לטפס באמצעותם
וכדומה.
מכשירי חשמל - הקפידו להרחיק מהישג ידו של הפעוט אלמנטים חשמליים
למיניהם כדי למנוע את נפילתם על הילד או שלא יקרה שהוא ימשוך אותם
אפילו בטעות.
מקורות חום - יש לגדר מקורות חום כגון: תנורים פתוחים (גז, סלילים וכד')
ודיטורים וכדומה. כמו כן הרחיקו חומרים דליקים מכל מקור חום שהוא.
טלוויזיה - עדיף להציבה בנקודה גבוהה כשהיא יציבה ומחוזקת, כך שילד לא
יוכל לטפס לכיוונה או למשוך אתה עליו.
מערכות שמע - השתמשו באלו מהסוג הפשוט והקל להפעלה כגון טייפ נייד.
אין מקום לשמור בחדר חפצים לא תקינים.
רהיטים - הימנעו מהעמדת רהיטים שניתן לטפס עליהם ליד חלון. הקפידו
שפינות הרהיטים לא תהיינה חדות. דאגו לסדר את הרהיטים כך שהילד לא
יוכל לטפס עליהם.
הימנעו מהעמדת מיטה מתחת לחלון.
מדפים - יש לחזק לקיר מדפים גבוהים או לא יציבים.
חלונות - יש להשתמש במנעול בטיחות לחלון ו/או סורג במיוחד כאשר אין
ברירה אלא להעמיד דבר מה בקרבת החלון. ניתן להשיג היום סורגים נפתחים
או מתקפלים, המציעים את השילוב האולטימטיבי של נוחות, בטיחות ועיצוב.
סורגים אלו ניתנים לפתיחה במהירות ובקלות ומאפשרים, במקרה הצורך,
חילוץ מהיר מהבית. כמו כן, הרחיקו מהישג ידו של הילד שרוכים של וילונות.
שטיחים - כאשר משתמשים בשטיחים מונחים בחדר הילדים, בדקו שהשטיח
לא מחליק על פני הרצפה, במקרה שכן, יש להדביק מונעי החלקה.
צבע - יש לדאוג להשתמש בצבעים המותאמים לחדרי ילדים שאין בהם מרכיבים רעילים, כגון עופרת.

ריצפה/ שטחים פרקטים:

ילדי טרום בי"ס זקוקים להרבה משטח ריצפה למשחק בחדר. משטח נרחב אידיאלי לכל מיני פעילויות כיף כמו בניה בקוביות, לגו, משחק במכוניות או בובות וסתם השתוללות טובה גם במדינה חמה כשלנו חשוב לדאוג שהרצפה לא תהיה קרה, רצפה "חמימה"ניתן להשיג באחת מן הדרכים הבאות: חימום תת רצפתי, מתחת לשטיח או מקיר לקיר, לרוב, בעיקר כשזה לא אפשרי, השימוש בשטיחים בהחלט עונה על הצרכים באקלים ישראלי. כאשר פונים לקניית שטיח צריך לבדוק את איכות השטיח במספר מדידים,כגון: עמידות השטיח מפני שחיקה, האם השטיח טופל לדחיית כתמים, וקלות הטיפול בשטיח. בבחירת שטיח עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות: שטיח מקיר לקיר ושטיח רגיל. שימוש בשטיח רגיל מאפשר חידוש ושינוי כאשר הילד/ילדה גדל, כן שניתן בעלות נמוכה ובקלות יחסית להחליפו לשטיח נושא דוגמא חדשה בוגרת יותר ומתאימה לגילו של דין החזר. בגילאים הצעירים השטיח יכול להיות אלמנט המותאם לאופי החדר כחלק מאביזרי המשחקים, ולהשתלב בנוף הכללי, כגון: שטיח בדוגמא של עירה כולל כבישים ותמרורים - ישתלב נהדר נהדר של ילד האוהב מכוניות ויכל לשמש אלמנט משלים לחדר שמעוצב לפי נושא נבחר של מכוניות (ההברה. דוגמא מצויינת נוספת היא שטיח עם משחקי רצפה ארוגים פנימה, כגון קלסאיקס עיגול, סולמות וחבלים, כך שהילדים יכולים להשתמש בהם עם כלם גדולים שיהיו נוחים להם יותר, ובדרכים נוספות. כיד הדמיון הטובה עליהם. כך הילדים יכולים לשחק על השטיח תרתי משמע. שטיח מונח לא חייב להיות תמיד מלבני או ריבועי. ישנם שטיחים העשויים בצורות נוספות כמו עיגול או אליפטי. השימוש במספר שטיחים בצורות שונותו בגדלים שונים מאפשר לבצע חלוקת אזורים בחדר ע"י שימוש במספר שטיחים לאזורים שונים. השימוש במספר שטיחים באופן זה, נותן חלוקה ויזואלית של החדר לאזורי פעילות שונים. כמובן, בדרך זו ניתן להשתמש במספר גוונים או צבעים, כדי לעזור לחלוקה ולתרום לעושר העיצובי של החדר.

שטיחים מונחים מגיעים ממגוון רב של חומרים. המחד להכנסתו של שטיח לחדר ילדים, מעבר לשקולים שצוינו קודם לכן, היינו נעימות המגע של השטיח למשתמש, קרי עורו החשוף של הילד, ילדה. שטיח מקיר לקיר הנה אופציה מקובלת בחדרי שינה בכלל, ובחדר ילדים בפרט. כאשר בוחרים שטיח מקיר לקיר רצוי שיותקן עם ספוג מתחתיו לקבלת מגע רך יותר לשימוש הפעוט, כמו גם, במקרה של נפילה הספוג עשוי לרכך במעט את המפגש עם הרצפה.

פרט שחשוב לציין: ילד/ילדה עם נטייה לאלרגיות או לאסטמה - שטיח מקיר לקיר אינו מומלץ. גם באשר לשטיח מונח - חשוב להקפיד על תחזוקה טובה ושאיבת אבק תדירה. אמנם שטיח עמיד ורחיץ הנה אופציה עדיפה לחדר ילדים, אך יש מאתנו שמעדיפים את הרצפה גלויה. במקרה כזה אחזור ואמליץ על שימוש בשטיח מונח לפחות לעונת החורף כאשר הרצפה קרה. היתרון של ריצוף, על כלסוגיו, היא קלות השמירה על הנקיון ו"אסונות" קטנים שעשויים להישאר שנים,ובנוסף, זו דרך טובה להימנע מבעיות אלרגיות. אם אתם משפצים או בונים, ובחרתם ריצוף, סוג הרצוף המיועד לחדר הילדים לא צריך להיות שונה משאר חדרי השינה. כמו שכבר נאמר לחשוב לטווח הארוך - הילר ילדה יגדלו. הפרקט כבש בסערה את עולם העיצוב בארץ וניתן לראותו בכל מקום. יש מספר רמות של פרקטים המשתנים במדידים כגון חומר,עמידות, שחיקה, יכולת חידוש וכמובן עלויות. הנפוץ ביותר והזול מבין הסוגים השונים הוא הסינטטיים. לרוב הפרקטים יש עמידות טובה מפני שחיקה הנובעת מהליכה עליהם, אך, כאשר הנושא מגיע לחדר ילדים בגילאים צעירים 3 עד 6 הוא בעייתי במידת מה בגלל נטייתו לקבל חריצים מגרירת רהיטים, משחקים ופינות של אביזרים שונים הנפוצים בחדרי ילדים, והנזק יכול להיעשות ללא כוונה. לפרקטים עמידות נמוכה במים וניתן לנקות אותם במטלית לחה בלבד. בנוסף, בחדר ילדים יכולות להיות אתם "תאונות קטנות" בהן נשפכים נוזלים מסוגים שונים על הפרקט, שאם לא ינוקו מיידית, עשוי להיגרם נזק. לכן, פרקט מומלץ לילדים בגלאים מבוגרים יותר שרוצים מראה מתוחכם לחדרם. בבואכם לעצב חדר ילדים נסו לנצל את יתרונותיו של כלאחד מהחומרים כדי לתת לחדר את העיצוב והעושר הרצויים לכם.

שנינו יחד ולא כל אחד לחוד כדי ליהנות מתוצאה מוצלחת, הרמונית ומושלמת, אין מנוס מלהשקיע מחשבה רבה בכל פרטי התכנון והעיצוב של החדר. אני ממליצה לכם להשתמש בכל העצות, הטיפים והרעיונות שהובאו לפניכם בכתבה, במטרה לגדל את ילדיכם בסביבה נעימה ונינוחה, כמו גם בטוחה, שתאפשר את התפתחותם וצמיחתם בשנים החשובות ביותר בחייהם. כמו שכבר נאמר לכם, שתפו את הילד בתהליך העיצוב ותנו לו להרגיש גדול וחשוב. יחד עם זאת, זכרו שילד זקוק להנחיה, הוא זקוק לכם ולגבולות שאתם מציבים לו וכדאי להיות רגישים וערים לכך .כל שנותר לי הוא לאחל לכם ולילדיכם בהצלחה בפרוייקט המשותף ..

אל תשכחו ליהנות מכל רגע ב"עבודת הצוות" שלכם.

חזרה לראש הדף

bottom of page